Dogwood(カナダ政府公認の高校卒業プログラム)の中にはキャリア・ライフ・エデュケーション(Career Life Education / CLE)という授業があります。
留学スタートしてすぐの頃、CLEは息子にとって難易度が高く、とても苦手な様子で、私としても心配でした。
CLEで何をするかをざっくりと言うと「今から生きていく上での必要なことを学習する教科」ということのようでした。具体的に学習するコンテンツがBC州できっちりと決まってるのではなく、結構担当の先生に一任されているのではないかと思います。
なぜそう思うかというと、息子が受けたCLEは「ええ?そんなに実践的なことを授業としてやるの?」と、驚きの授業だったからです。
たまたま担任の先生が企業での採用面接官の経験があったからなのか、まず就活の模擬面接というのがありました。そして、「中古車を購入するならこれくらいの距離を走っていても、これくらいの値段だったら妥当だよね。」というバリバリ明日の生活から使えます!というリアルな講義、自分の進学したい大学、就職先を調べてレポートで提出する宿題があったり、投資をするならどういう金融商品が良いかという話、さらに授業で株トレードのシミュレーション・ゲームも紹介され、息子はすっかりはまり、毎日のように自分が買った(ことになっている)株価をチェックし、株価の変動に一喜一憂していました。
ちょっと余談になりますが、息子の学校に関しては、CLEの先生が本当にすばらしい先生で、留学をスタートしたばかりの息子のことを大変心配してくださり、息子もわからなかったことは授業後に質問をするようになったようでした。そして、先生の手厚いサポートのもと、少しずつ息子の緊張もほぐれ、授業以外の日々の学校生活で困ったことがあると、ご相談させていただくようになったようでした。
そろそろ最初のセメスターが終わる頃、息子にもう一度「今は何の授業が苦手?」と聞くと「特にないよ。むしろCLEで日本では絶対学校でやらないことを学習できて、すごく面白かった!」ということでした。1年近くたった今でも「CLEはすごく役に立った~!」と言っています。
授業の内容もそうですが、若い学生にとって、先生のお人柄って本当に重要だな、と思いました。あんなに苦しそうに授業を受けていた息子が、こんなに楽しそうに授業を受けるようになるなんて想像もしていませんでした。(先生、ありがとうございました!)
もうすぐ第2セメスターが始まります。新たに息子を担当してくださる先生方が温かい先生でありますように、息子の成長を温かく見守ってくださいますように、と遠い日本から祈る私です。
==以下は翻訳アプリによる英語に修正をしたものです。==
Dogwood (a Canadian government-approved
high school graduation diploma) includes Career Life Education (CLE).
When he first started studying in Richmond,
my son seemed to have difficulty with this CLE and I was worried about him.
It seemed to me that a rough description of
what is done in the CLE was that it is a subject in which students learn what
they need to do to live from now on. I think that the specific content to be
learned is not exactly fixed in BC, but is pretty much left up to the teacher in
charge.
The reason I think that is because the CLE
my son took was like, "Do they do that much practical stuff as a
class?"
Perhaps because his teacher happened to
have experience as a recruitment interviewer at a company, they first did a
mock job-hunting interview. And then, the students learned "If I were to
buy a used car with this many miles on it, it would be reasonable if it cost
this much."
Oh!
students can use this in their daily life tomorrow!
In addition, there was homework to research
the university they wanted to go to or where they wanted to work and submit a
report on it. The study also included a
discussion on what financial products are good for investment. Furthermore, a stock trading simulation game
was also introduced in the class. My son was completely hooked and checked the
price of the shares he had bought (in the virtual game) every day, and was both
happy and sad at the fluctuations in the share price.
The teacher was also a wonderful teacher,
who was very concerned about my son, who had just started his studies in
Richmond, and my son started asking questions after class about things he
didn't understand. With his teacher's generous support, my son started enjoying
the class gradually, and amazingly, he began to consult with the teacher when
he had problems in his daily school life outside of class.
At the time the first semester was almost
over, I asked my son again, "What classes are you having trouble with
now?" He replied, "Nothing in particular. Rather, the CLE taught us
things we would never do at school in Japan, and it was very interesting!"
Even now, almost a year later, he still says, "The CLE was very useful for
my daily life!' Amazing indeed!
I thought that, as well as the content of
the lessons, the personality of the teacher is really important for young
students. I never imagined that my son, who looked so pained in class, would
come to enjoy it so much. (Thank you, teacher!)
Semester 2 will be starting soon. I pray
from far away in Japan that the new teachers in charge of my son will be warm
teachers, and that they will warmly watch over my son's growth.
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